Portkoden
Styrelsen får många frågor om varför medlemmar inte har tillgång till portkoden. Då några medlemmar tyvärr har haft inbrott i sina lägenheter samt att vi också har sett spår av personer som sovit över i trapphusen, har styrelsen efter diskussion kommit fram till att säkerhet måste prioriteras. På grund av dessa händelser har styrelsen även bestämt att byta portkoden oftare.
Vi förmedlar portkoden via en extern tjänst som i sin tur förmedlar portkoden till behörig post och tidningsbärare på ett säkert sätt. När vi kontaktade dem för att höra om det var möjligt för dem att förmedla portkoden till fler aktörer inom bud- & transportbranschen fick vi svaret att de inte ansåg att det var lämpligt ur en säkerhetsaspekt. De vill att tjänsten ska var säker och menar att omsättningen av personal inom bud- & transportbranschen är för stor för att göra tjänsten säker.
Styrelsen delar deras uppfattning men förstår samtidigt att det inte är lika smidigt för våra medlemmar när man ska ta emot leveranser. Men då styrelsen anser att säkerhet måste gå före bekvämlighet, väljer vi att inte lämna ut portkoden även framöver. Det går säkert att lösa genom att man t.ex. frågar sina grannar om hjälp med att öppna via porttelefonen eller att man väljer tidpunkt när man själv är hemma och väntar en leverans. I de flesta fall är detta möjligt via budföretagens appar när man beställer hemleverans. Alternativt så kan man välja att få sina leveranser skickade till ett utlämningsställe, ex Matöppet i Klagshamn, ca 300 meter från föreningen.